Czym jest marketing sensoryczny?

Zmysły odgrywają niebagatelną rolę w naszym życiu – dzięki nim widzimy, słyszymy, czujemy, smakujemy, wąchamy. Zmysły istotne są także w marketingu – za ich pomocą klienci odbierają przekazy marki. W marketingu internetowym najważniejszy jest zmysł wzorku, który koncentruje się na designie reklamy – kolorystyce, poszczególnych elementach i ich umiejscowieniu czy całej spójnej komunikacji wizualnej.

Marketing sensoryczny

Kampanie reklamowe opierające się na marketingu sensorycznym, odwołują się do pięciu ludzkich zmysłów: wzroku, słuchu, dotyku, smaku i zapachu. Odbierane za ich pomocą bodźce mają silne działanie na ludzkie emocje, wpływając tym samym na postrzeganie marki.

Marketing sensoryczny odwołuje się do układu limbicznego, który jest pierwotną częścią mózgu odpowiedzialną za regulację stanów oraz zachowań emocjonalnych. To dzięki niemu odczuwamy strach, zadowolenie, przyjemność czy uniesienie, co wpływa na motywację i jest jednym z czynników determinującym zachowanie, a tym samym tendencje zakupowe. Zatem odwołując się do ludzkich zmysłów, możemy oddziaływać na głębokie, psychologiczne uwarunkowania decyzji konsumenta.

Jakie zmysły mają istotne znaczenie w marketingu?

Wzrok

Uznawany za podstawowy z ludzkich zmysłów, wykorzystywany jest w reklamie od zawsze. Ogromną rolę odgrywają tu przede wszystkim kolory, które mogą wywoływać właściwe emocje. Dla przykładu – czerwony kojarzony jest z aktywnością i motywuje do działania, niebieski jest oznaką spokoju, zaufania i stabilności, z kolei żółty, który jest postrzegany jako kolor słońca – uważany jest za kolor optymistyczny.

W tym przypadku, dla marketingu bardzo duże znaczenie mają zdjęcia i grafiki. Od ich odpowiedniej jakości, jasności, dobranych kolorów itp. zależy w dużym stopniu skuteczność działań reklamowych.

Co jeszcze jest ważne? Warto również zwrócić uwagę na wybór czcionki – dla konsumentów poza treścią tekstu spore znaczenie ma także jego wygląd. Choć może to zaskakiwać, krój czcionki, poprzez wzbudzanie odpowiednich skojarzeń, potrafi wpływać na emocje. Innej czcionki użyć można, chcąc nadać marce klasycznego charakteru, a innej, zaznaczając jej nowoczesność i energię.

Obecnie niezwykle istotne jest także wideo, które do niedawna na masową skalę wykorzystywane było wyłącznie w telewizji. W ostatnim czasie wyjątkowe znaczenie ma ono także w marketingu cyfrowym. Filmiki wideo są najbardziej pożądanym rodzajem treści, wyprzedzając zdjęcia i wpisy blogowe. Doskonałym przykładem jest tu YouTube, na którym wyświetlane jest 5 miliardów wideo dziennie, z kolei czas, który użytkownicy spędzają na oglądaniu filmów na Instagramie każdego roku, wzrasta o 80%.

Słuch

Jak pokazują badania, szybkość odtwarzanych w supermarkecie czy restauracji utworów muzycznych może mieć wpływ na zachowania klientów, np. wolne melodie powodują wyraźny wzrost sprzedaży.

Dlatego tak ważny jest dobór gatunków muzycznych, ponieważ mogą one współdecydować o nastroju konsumentów. W większych sklepach spożywczo-przemysłowych sprawdzi się delikatna, lecąca w tle muzyka, z kolei w sklepach z luksusowymi markami odpowiednia będzie muzyka klasyczna oraz jazz.

W ostatnim czasie zauważyć można także wzrastające znaczenie muzyki i dźwięku w digital marketingu. Coraz częstszą praktyką jest dołączanie do identyfikacji wizualnej marki identyfikacji dźwiękowej. Mowa tu głównie o muzyce i jinglach, ale także o głosach lektorów. Charakterystyczne, często powtarzane dźwięki automatycznie przywołać mogą skojarzenie z marką – pomagając w budowaniu zaufania i czynić ją bardziej wiarygodną w oczach konsumentów.

Smak

Warto, aby smak danego produktu był rozpoznawalny i niełatwy do podrobienia. Poza wykorzystaniem znanym konsumentom smaków i aromatów, można również zainteresować ich, wprowadzając nowe. Z marketingowego punktu widzenia ciekawym pomysłem jest także  umożliwienie klientom głosowania na ulubiony smak lub możliwość proponowania własnych.

Opłacalnym działaniem może być także wprowadzanie nowych smaków na zasadzie limitowanych edycji. Skłania to konsumentów do dokonania zakupu, zanim dany smak przestanie być produkowany oraz tworzy atmosferę wyczekiwania na kolejne, pomysłowe połączenia smakowe.

Jak przekazać smak w digital marketingu? Warto zastosować wysyłanie konsumentom lub influencerom próbek, które pozwolą im na skosztowanie produktu. W efekcie spodziewać się można recenzji lub wpisów w social media, która stanowią skuteczną reklamę.

Zapach

Zmysł węchu ma duże znaczenie dla naszych emocji. Dzięki niemu łatwiej zapamiętujemy skojarzenia dotyczące danej marki z zapachem, które przy najbliższej okazji zostają szybko przywołane.

Popularnym zabiegiem jest wykorzystywaniu zmysłu zapachu przez sklepy, które wykorzystują olejki eteryczne, aby stworzyć niepowtarzalną zapachową „atmosferę” miejsca. Podobnie dzieje się np. w kawiarniach, gdzie konsumentów wita zapach świeżo zmielonej kawy, skłaniający do zamówienia filiżanki „małej czarnej”.

Zapach, jako zabieg marketingowy stosują także kolorowe magazyny, w których z niektórych stron, po ich potarciu uwalnia się określony zapach perfum, co ma na celu skłonienie czytelników do ich zakupu. Podobnie w sprzedaży wysyłkowej warto stosować bezpłatne próbki, zachęcające do kupna całego opakowania danego produktu.

Dotyk

Dla wielu konsumentów duże znaczenie ma możliwość dotknięcia produktu, dzięki czemu mogą odczuć jego teksturę, rodzaj materiału czy kształt. To doświadczenie może wyraźnie wpłynąć na odbiór danej rzeczy.

Jak wykorzystać zmysł dotyku w e-commerce? Warto zadbać o opakowanie produktu – powinno być ono przyjemne w dotyku i posiadać ciekawą teksturę. Dzięki temu dany produkt już przy rozpakowywaniu może wydać się bardziej interesujący i ekskluzywny.

Angażujmy zmysły konsumentów

Marketing sensoryczny pozwala pobudzić w kliencie emocje, które niełatwo wywołać w inny sposób. Zmysły pozwalają wyjść poza racjonalny osąd produktu, przenosząc się do sfery podświadomości.

Wpływa to na zwiększenie u konsumenta chęci zakupu lub poprawienia jego doświadczenia z obcowania z produktem. Warto jednak łączyć ze sobą doznania zmysłowe, aby syntetyzować bodźce w ramach jednego doświadczenia. Współdziałanie wrażeń wzrokowych, smakowych, dotykowych oraz dźwięków i zapachów pozwala wykreować wyjątkowe wrażenia u konsumenta.