udostępnij:
FacebookXLinkedIn
identyfikacja wizualna agencji interkatywnej Vertes Design

Może się wydawać, że wprowadzenie na rynek nowej marki jest banalnie proste. Nic bardziej mylnego. Takie działanie, w dzisiejszym świecie wiąże się z nie lada wyzwaniem. Coraz większa konkurencja w niemal każdej branży sprawia, że coraz bardziej istotna staje się identyfikacja wizualna firmy, która kreuje jej wizerunek na zewnątrz. Wielokrotnie zaniedbywana, jest jak okładka książki. Podpowiadamy, dlaczego warto ją mieć i jak ją stworzyć.

Działań, jakie wpływają na wzrost zainteresowania potencjalnego klienta produktami lub usługami danej firmy jest wiele. Należy je jednak odpowiednio dobierać, ponieważ nierzadko okazują się ważniejsze niż sama oferta. Szczególnie na początku działania biznesu. I tu należy zwrócić uwagę na identyfikację wizualną, która ma za zadanie wyróżnić markę na tle innych, zainteresować konsumentów, wprowadzając na rynek rozpoznawalny znak.

Czym jest identyfikacja wizualna?

Identyfikacja wizualna to zbiór różnego rodzaju elementów, najczęściej graficznych, ale także typograficznych oraz o innym charakterze, które mają za zadanie zwiększyć rozpoznawalność marki na rynku. Dzięki nim wszystkie prezentowane przez daną firmę komunikaty marketingowe są spójne, współgrają ze sobą i nawzajem się wzmacniają.

Identyfikacja wizualna, poprzez wykorzystanie spójnej kolorystyki oraz symboli, wspomaga świadomość marki, ponieważ wpływa na emocje odbiorców i wywołuje konkretne skojarzenia. Dobrze zaprojektowana i stworzona sprawia, że prawdopodobieństwo zapamiętania, a następnie rozpoznania danej marki znacznie się zwiększa. Dlaczego? Spójność przekazu wizualnego wzbudza w odbiorcach zaufanie – odnoszą oni wrażenie, że kupują produkty lub korzystają z usług firmy wiarygodnej, gwarantującej bezpieczeństwo i wysoką jakość.

Elementy identyfikacji wizualnej

Podczas tworzenia spójnej i wyróżniającej identyfikacji wizualnej firmy, często pojawia się pytanie, które elementy są istotne i na które należy zwrócić uwagę – tak, aby wyróżnić się na branżowym rynku, zostać zauważonym i zapamiętanym przez konsumentów. Zatem do podstawowych elementów identyfikacji wizualnej zalicza się:

  • nazwę firmy,

To bez dwóch zdań najważniejszy element, na który należy zwrócić uwagę podczas tworzenia nowej marki. Trzeba przy tym pamiętać, że tworzone komunikaty marketingowe zawierają nazwę właściwie cały czas – występuje w różnego rodzaju materiałach reklamowych, jest przekazywana klientom w rozmowach oraz drogą elektroniczną. Dlatego dobra nazwa to taka, która zapada w pamięć, a jednocześnie doskonale prezentuje się graficznie, np. w logotypie.

  • logotyp/sygnaturę,

Logo jest niezaprzeczalnym sercem identyfikacji marki i obok nazwy stanowi jeden z jej najważniejszych elementów. To właśnie logo definiuje paletę kolorów marki, ale i styl, w jakim powstaną wszystkie pozostałe elementy. Logo, tak samo, jak nazwa ma służyć przez lata, sygnując markę i wyróżniając oferowane przez nią produkty oraz usługi.

  • paletę kolorów marki,

Jakie zadanie mają kolory przy budowaniu tożsamości marki? Przede wszystkim budzenie emocji oraz wyrażanie jej osobowości. Aby odpowiednio dobrać barwy do identyfikacji wizualnej, potrzebna jest, chociażby podstawowa wiedza na temat teorii oraz psychologii kolorów. Kolor to sygnał, jak marka ma być postrzegana i czym ma się wyróżniać na rynku.

  • typografia,

W typografii najważniejszą rolę odgrywa font, który będzie używany we wszystkich materiałach marketingowych marki. To także cechy pisma – jego wielkość, proporcje, interlinie itp., jak również wszystkie zależności między kolejnymi literami oraz elementami. Wybór fonta zależy wyłącznie od marki – można skorzystać ze specjalnie tworzonych na jej potrzeby krojów lub wykorzystać font już istniejący. W tym drugim przypadku, warto wyróżnić go np. poprzez boldowanie.

Typografia ma znaczący wpływ na wyobrażenie o firmie oraz jej odpowiedni odbiór przez potencjalnych klientów. Dzięki niej można pokazać tradycję, nowoczesność, prestiż i wiele innych cech, które składają się na tożsamość marki.

  • ikony/ilustracje.

Na identyfikację wizualną składają się także wszelkie ilustracje, ikony, grafiki czy zdjęcia, jakie pojawią się w materiałach marketingowych marki. Zachowanie spójności wizerunku to podstawa – wszystko powinno do siebie pasować. Mnogość różniących się od siebie elementów, powoduje zamieszanie i trudniejsze zapamiętanie przez odbiorców. Styl wizualny pokazuje, jaka jest dana marka – jej charakter, dlatego warto trzymać się go we wszystkich elementach identyfikacji.

Wszystkie powyższe elementy muszą być spójne, przemyślane i zebrane w księdze znaku, która zawiera zbiór zasad i reguł dotyczących stosowania firmowego logo oraz typografii. Księga znaku służy wszystkim wykonawcom, takim jak np. grafik, projektant strony WWW czy marketingowiec, po to, aby korzystali w swojej pracy z jednych i tych samych wytycznych.

Jak zostało już wspomniane, identyfikacja wizualna przemawia do odbiorców poprzez wrażenia emocjonalne oraz zmysłowe. Takie elementy, jak kolor, obraz, kształt oraz kompozycja sprawiają, że marka jest rozpoznawalna właściwie natychmiast. Dlatego tak ważne jest, aby identyfikacja wizualna była zaprojektowana z dużą starannością, jako podpora strategii marketingowej marki oraz znaczący wyróżnik na tle konkurencji.

Jak stworzyć dobrą identyfikację wizualną?

Na początku, jeszcze zanim przystąpi się do pracy nad tworzeniem identyfikacji wizualnej, warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych elementów:

  • Zgodność z charakterem firmy i specyfiką jej działania

Identyfikacja wizualna to najszybszy sposób na poznanie charakterystyki danej marki. Rodzaj branży określa dobór wszystkich elementów, między innymi kolorystyki czy rodzaju użytej czcionki. Wizualizacja powinna od razu kojarzyć się ze specyfiką danej branży

  • Spójność i przejrzystość

Odpowiednio stworzona i dobrana identyfikacja powinna być z marką na długo. Dlatego tak ważne jest, aby była ona spójna i stosowana we wszystkich obszarach komunikacji marketingowej. Jak rozpoznać, że dana identyfikacja jest dobra? Po tym, że niezależnie od miejsca jej umieszczenia czy zastosowania, nie traci swoich właściwości wizerunkowych.

  • Indywidualność

Dzięki wyjątkowości spełnienie bazowego zadania wizualizacji czyli umożliwienie identyfikacji firmy na rynku i wyróżnienie jej na tle konkurencji, staje się niezwykle proste, co jednocześnie sprawia, że firma zyskuje stałe miejsce w świadomości odbiorców.

  • Umiar

W obecnych czasach okazuje się, że prostota jest najskuteczniejszą formą dotarcia do potencjalnych klientów, a co ważniejsze, jest formą najłatwiej zapadającą w pamięć i to na długo. Co to oznacza? Na przykład to, że slogan reklamowy powinien być nietrudny do powtórzenia i zapamiętania, a logo zauważalne i wywołujące proste, najlepiej pozytywne skojarzenia.

Korzyści płynące z posiadania dobrej identyfikacji wizualnej

Odpowiednio przemyślana i zaprojektowana identyfikacja wizualna może zapewnić znaczną przewagę na branżowym rynku. Jeśli jest wyrazista i rozpoznawalna, dana marka zyskuje pewność, że odbiorcy będą ją łatwo kojarzyli. A to przekłada się na większe zainteresowanie i oczywiście zyski. Oto, co jeszcze można zyskać dzięki dobrej identyfikacji wizualnej:

  • Wyróżnienie – wprowadzając na rynek zupełnie nową markę lub produkt czy usługę, trzeba mieć na uwadze sporą konkurencję, gdyż firm o podobnym profilu działalności może być wiele. Dlatego warto daną markę, produkt czy usługę wyróżnić, co umożliwia właśnie identyfikacja wizualna.
  • Zaufanie – dobra identyfikacja wizualna pomoże w wykreowaniu odpowiedniego wizerunku marki – tworzy w głowach odbiorców konkretny obraz firmy i pomaga budować zaufanie do niej.
Gdzie widoczna jest identyfikacja wizualna marki?

Potencjalni klienci najczęściej spotykają się z identyfikacją wizualną danej marki poprzez wszystkie elementy składające się na jej marketing. Co zatem wchodzi w skład elementów, które pozwolą „pokazać” się marce? Są to przede wszystkim spójne grafiki w postach na Facebooku, Instagramie, Linkedinie, Youtubie, a także prezentacje, papier firmowy, wizytówki, teczki ofertowe, gadżety reklamowe, oznakowanie samochodów oraz inne materiały i rzeczy, na których można pokazać różne elementy identyfikacji wizualnej.

To wszystko może sprawić, że odbiorcy zapamiętają daną markę. Niezwykle ważne jest jednak, aby identyfikacja wizualna była spójna oraz konsekwentnie i skrupulatnie przygotowana. To, jak postrzegają ją odbiorcy, pełni kluczową funkcję w nawiązywaniu z relacji na linii marka – klient. Starannie stworzona identyfikacja wizualna sprawia, że firma lepiej się sprzedaje, wygląda bardziej profesjonalnie i pewnie.

Podsumowanie

Identyfikacja wizualna marki stanowi podstawę jej prawidłowego „pokazania się” na branżowym rynku. Potencjalni klienci muszą zobaczyć markę, a zadaniem identyfikacji wizualnej jest odpowiednio ją zaprezentować. Starannie przemyślana i zaprojektowana, budzi pozytywne emocje, zainteresowanie i zaufanie, co skłania odbiorców do kupowania produktów lub skorzystania z usług właśnie tej, a nie innej firmy, co dalej przekłada się na zysk. Warto pamiętać, że nawet jeśli produkt czy usługa są genialnej jakości, mogą przepaść w gąszczu ofert tylko dlatego, że nie zostały wyposażone w dobrą identyfikację wizualną.

Podsumowując w wielkim skrócie – po co firmie identyfikacja wizualna? Dla pełnego wykorzystania potencjału marki i zwiększenia sprzedaży.