Na co zwrócić uwagę przed założeniem sklepu internetowego?

W ostatnim czasie na rynku e−commerce można zaobserwować znaczące wzrosty. Działania takie wywołała pandemia koronawirusa i obostrzenia ograniczające możliwość robienia zakupów stacjonarnie. Wszystko wskazuje na to, że także po pandemii popularność e-zakupów nie zmniejszy się, dlatego warto zainteresować się założeniem własnego sklepu internetowego. Co musisz wiedzieć, aby biznes online okazał się sukcesem? O wszystkim dowiesz się z poniższego artykułu.

Jeśli chcesz założyć sklep internetowy, lecz nie do końca wiesz, jak się do tego zabrać, musisz wiedzieć, że obecnie założenie własnego sklepu internetowego nie jest szczególnie skomplikowanym procesem. Trzeba jednak być świadomym, że samo otwarcie e-sklepu nie zagwarantuje sukcesu. Niezwykle istotne są działania poprzedzający cały ten proceder. Aby uniknąć błędów, warto wcześniej wszystko dokładnie przemyśleć, zaplanować i przygotować. Poniżej dzielimy się z Wami pięcioma kluczowymi aspektami, na które trzeba zwrócić uwagę.

Przeanalizuj rynek docelowy

Pierwszym krokiem, jaki należy wykonać przed założeniem własnego sklepu internetowego jest zbadanie rynku, na którym chce się działać. Takie badanie powinno obejmować również research dotyczący konkurencji, z którą przyjdzie nam się mierzyć. Może się okazać, że rynek jest już przepełniony lub podzielony pomiędzy silnych graczy i nie ma już miejsca na nowy sklep. W takim przypadku najlepiej wybrać określoną specjalizację i na niej się skoncentrować. Można skupić swoje działania na obsłudze wybranego segmentu rynku i tylko na wybranej grupie klientów. Dzięki temu łatwiej jest budować przekaz reklamowy.

Przykład? Wejście na rynek nowego, sklepu internetowego oferującego bardzo szeroki asortyment sportowy może okazać się niełatwe i dość kosztowne. Z kolei skupiając się na wybranej grupie konsumentów i zakładając np. sklep dla biegaczy czy pływaków, prościej jest dotrzeć do konkretnej grupy docelowej i osiągnąć sukces.

Kolejnym bardzo ważnym krokiem jest znajomość produktów i specyfiki branży, w której chce się działać. Warto wziąć pod uwagę to, że wiele branż charakteryzuje się sezonowością, co oznacza, że w niektórych okresach roku sprzedaż jest znacząco większa niż w innych. Dlatego dobrą praktyką jest zaopatrywanie sklepowego magazynu po sezonie, kiedy ceny są niższe.

Chcąc odpowiednio przeanalizować rynek, warto skorzystać z przydatnych do tego narzędzi, dlatego polecamy:

  • Google Trends – narzędzie służące do śledzenia ilości wyszukiwanych fraz w Internecie,
  • SimilarWeb – system, dzięki któremu można sprawdzić skalę ruchu w konkurencyjnych sklepach,
  • TradeWatch – służy do analizy produktów sprzedawanych na Allegro,
  • Menedżer reklam Facebook – pomaga określić liczbę potencjalnych odbiorców (dzięki szczegółowemu targetowaniu),
  • Wyszukiwarka Google – darmowe narzędzie, pomagające przeanalizować zainteresowanie daną kategorią.

Zatroszcz się o zagadnienia prawne

Aby sklep internetowy mógł prawidłowo funkcjonować, potrzebna jest odpowiednio przygotowana dokumentacja prawna, wśród której powinny się znaleźć:

Regulamin sklepu

Regulamin zawsze musi być zgodny z ustawą o prawach konsumenta i wytycznymi UOKiK. Nieprawidłowo przygotowany regulamin może okazać się niebezpieczny, szczególnie jeśli zawiera klauzule niedozwolone. W tym przypadku możliwe jest otrzymanie kary z urzędu lub pozwu sądowego od klienta. Warto jednak wiedzieć, że kopiowanie regulaminu z innego sklepu nie jest dobrą praktyką, ponieważ każdy regulamin musi być zgodny z procesami obsługi i realizacji zamówień – każda firma jest inna i każda ma swoją specyfikę.

Dokumentacja RODO

Podczas obsługi zamówień klientów sklep gromadzi ich dane osobowe. Każdy zbiór takich danych osobowych wymaga odpowiedniego zabezpieczenia oraz przygotowania odpowiedniej dokumentacji, która jasno określa zasady ich wykorzystania. To bardzo ważny element, ponieważ kary za ewentualne naruszenie przepisów są bardzo dotkliwe. W ramach tej dokumentacji w szczególności należy zadbać o:

  • politykę bezpieczeństwa informacji,
  • instrukcje zarządzania systemem informatycznym,
  • rejestry (zdarzeń, osób uprawnionych do dostępu do danych itp.).
Polityka cookies oraz polityka prywatności

Polityka plików „cookies” określa sposoby i cele przetwarzania „ciasteczek” w przeglądarce internetowej oraz przepisy uniemożliwienia takiego przetwarzania. Pliki „cookies” są małymi plikami tekstowymi, które wysyłane są przez stronę WWW do komputera użytkownika. Sprawiają, że dana witryna internetowa może rozpoznać użytkownika podczas jego kolejnej wizyty. Celem plików cookies jest przechowywanie informacji, które mają na celu korzystanie ze stron i różnego rodzaju usług internetowych.

Z kolei polityka prywatności definiuje warunki przetwarzania i ochrony danych osobowych. Jej głównym zadaniem jest określenie, jakie dane o użytkownikach są zbierane na stronie internetowej – precyzuje ich zakres oraz cel przetwarzania. Zawarty jest w niej także wykaz podmiotów, którym udostępniane są dane, czy miejsca zamieszkania administratora danych.

Zasady obsługi reklamacji i zwrotów

Posiadając sklep internetowy, należy informować klientów na temat zasad zwrotów i reklamacji:

  • w jaki sposób mogą dokonać zwrotu towaru,
  • jakie są warunki zwrotu,
  • jakie są ewentualne koszty,
  • w jakim okresie od zakupu można dokonać zwrotu,
  • sposób realizacji reklamacji (wymiana, naprawa),
  • czas realizacji reklamacji.

Zadbaj o oprogramowanie i bezpieczeństwo sklepu

Niezwykle istotną rolę odgrywa odpowiednie oprogramowanie sklepu internetowego. Dobrze dopasowany system dostosowany do potrzeb witryny, może okazać się sprzymierzeńcem, podczas gdy wadliwie oprogramowanie sprawiać może wiele kłopotów – m.in. utratę klientów, a tym samym pieniędzy.

Obecnie na rynku znaleźć można wiele gotowych systemów do zarządzania i prowadzenia sklepu. Warto jednak oddać te działania w ręce specjalistów, którzy stworzą dedykowany system na miarę potrzeb danego biznesu. Nasza agencja głównie zajmuje się tworzeniem sklepów internetowych na silniku PrestaShop.

Warto zwrócić szczególną uwagę na to, że coraz większa liczba osób robi zakupy za pomocą urządzeń mobilnych, dlatego zadbać trzeba także o to, by sklep dobrze działał na smartfonach, tabletach itp.

Zatroszcz się o opakowania produktów, politykę magazynową i dostawę

Jednym z kluczowych kroków, jakie należy podjąć podczas zakładania e-sklepu, jest również wybór systemu logistycznego i polityki magazynowej. Od tego, jak zostanie zaplanowany ten element, zależy nierzadko jego powodzenie finansowe. Wszelkiego rodzaju koszty – opakowania, magazynowania i transportu oraz szybkość obrotu towarów mają znaczący wpływ na zyskowność danego sklepu internetowego.

Opakowanie produktu jest pierwszą rzeczą, jaką zobaczy klient podczas odbioru produktu. Po tym, jak dana rzecz jest zapakowana, klient będzie oceniał dany sklep. Co więcej, niechlujnie zapakowany produkt może ulec zniszczeniu, a tym samym podnieść liczbę reklamacji. Ważne jest także oznakowanie opakowania nazwą oraz logo sklepu.

Istotny jest również wybrany model logistyczny, przy którym możliwe są różne rozwiązania, m.in.:

Magazyn – wszystkie produkty zamawiane są w większych ilościach lub poza sezonem i trzymane w magazynie, dzięki czemu korzystać można z niższych kosztów zakupu. Jest jednak minus – zamrożenie kapitału w towarze.

Just-in-time – towar zamawia się od producenta/dystrybutora, dopiero gdy zamówi go klient. W tym przypadku trzeba się liczyć z dłuższym okresem realizacji zamówienia, ale nie ma konieczności ponoszenia kosztów utrzymania magazynu.

Just-in-time + magazyn – w tym modelu towar zamawia się dopiero po zamówieniu go przez klienta, jednak część produktów, które częściej się sprzedają, trzymana jest w magazynie.

Dropshipping – towar do klienta wysyła dostawca, co sprawia, że paczka dociera do klienta szybciej. W tym przypadku minusem jest ponoszenie pełnej odpowiedzialności za cały proces dostawy i ewentualne niedociągnięcia za strony dostawcy.

Z polityką magazynową nierozerwalnie łączy się dobór odpowiedniej formy dostawy, a wybierać można z kilku modeli – takich jak przesyłki kurierskie oraz listy lub paczki pocztowe.

Zadbaj o marketing i unikatową markę

Zanim e-sklep powstanie, trzeba kupić domenę internetową. W tym momencie warto dobrze się zastanowić nad nazwą sklepu – z czym będzie się kojarzyć konsumentom. Posiadając nazwę, warto zastanowić się nad prawnym jej zabezpieczeniem poprzez rejestrację jako znak towarowy.

Niezwykle istotne są również kanały oraz sposoby komunikacji, a także forma komunikatów, jakie chcemy przekazywać odbiorcom. W tym przypadku warto nieco wcześniej zaplanować, jaki budżet będzie potrzebny na działania marketingowe, w tym SEO oraz na ewentualne reklamy płatne w serwisach społecznościowych czy Google Ads.