MENU
PL

Social media to stosunkowo nowa forma reklamy, dzięki której już dziś wiele firm uzyskało spektakularne wyniki finansowe. Jest to jednak przede wszystkim efektywny kanał komunikacji na linii konsument-marka, który pozwala na aktywne kształtowanie wizerunku przedsiębiorstwa w mediach.

Decydując się na działania w social media należy mieć świadomość tego, że w większości przypadków rezultaty kampanii nie są widoczne od razu. Jest to długofalowe przedsięwzięcie, które dopiero po określonym czasie przekłada się na wyniki finansowe. Najlepsze Facebook'owe akcje przyniosły ich autorom niesamowity rozgłos, a firmom, których usługi promowały - spektakularne wyniki finansowe. Oto kilka przykładów:

- Old Spice Guy przez wiele tygodni był na ustach dosłownie wszystkich (nie tylko w USA). Ciekawy pomysł na humorystyczne filmiki sprawił, że marka męskich kosmetyków Old Spice w ostatnim miesiącu akcji odnotowała zwiększenie sprzedaży aż o 107%!

- Zanim Inpost ogłosił swoją akcję „Paczkobranie” o Paczkomatach wiedziało niewielu Polaków. Wciągająca zabawa, w której można było dodatkowo zgarnąć cenne nagrody zahipnotyzowała wprost użytkowników Facebooka. Wysłano 1 200 000 zaproszeń do aplikacji, a strona Paczkomaty.pl odnotowała 62 000 wejść. Biorąc pod uwagę fakt, że początkowo firma zakładała wzrost liczby fanów o zaledwie 2 500 osób (cel ten osiągnięto już w pierwszym dniu trwania akcji) efekt akcji jest po prostu rewelacyjny.

- Ford swój nowy model samochodu, który dopiero miał wchodzić do seryjnej produkcji zaprezentował nie na targach motoryzacyjnych ale właśnie na Facebooku. Cała akcja została misternie zaplanowana. Efekt? W chwili obecnej trudno jest go zmierzyć, ale biorąc pod uwagę fakt, że firma ta od 2009 roku aktywnie wykorzystuje potencjał social media w swoich działaniach promocyjnych i wydaje na ten cel więcej pieniędzy niż niejedno podobnej wielkości przedsiębiorstwo na tradycyjną reklamę, to prowadzenie kampanii na facebooku z pewnością musi mieć swój udział w jego ubiegłorocznym sukcesie finansowym (najwyższe zyski od ponad 10 lat!).

Potencjał social media jest zatem ogromny. Ważne jest jednak to, aby umieć go dobrze wykorzystać. Nie wystarczy dobry pomysł, choć jest on niewątpliwie jednym z kluczy do sukcesu w mediach społecznościowych. Istotne jest również dobre zaplanowanie całej kampanii oraz poprowadzenie fanpage. Media społecznościowe nigdy nie śpią. Trzeba zatem stale czuwać nad tym, co się w nich dzieje. Nawiązywać stały dialog z konsumentami, odpowiadać na pytania oraz komentarze. Tylko pełne zaangażowanie w ten projekt może przynieść oczekiwany efekt.

Najważniejszym atutem social media jest ogromny zasięg ich oddziaływania. Firma może dzięki nim dotrzeć do milionów użytkowników sieci na całym świecie. To innowacyjne narzędzie umożliwia nam także nawiązywanie trwałych relacji z potencjalnymi Klientami oraz tworzenie więzi, która w przyszłości przełoży się na przywiązanie do danej marki.