Strony internetowe kiedyś i dziś

Rozwój nowoczesnych technologii informatycznych spowodował ogromny skok w narzędziach służących do promocji firm za pośrednictwem internetu. Kiedyś strony internetowe w niczym nie przypominały tych, z którymi mamy do czynienia dziś. Dlaczego?

Przede wszystkim dlatego, że mało kto posiadał dostęp do Internetu, który pozwalał na szybkie załadowanie zawartości strony. Użytkownicy sieci korzystali zwykle z połączeń modemowych i ciężkie strony www ładowały się godzinami. Projektanci dokładali zatem wszystkich starań, aby ograniczyć elementy, które mogłyby spowodować wydłużenie czasu pobierania zawartości witryny. Stosowano niewielkie grafiki, przeważała natomiast warstwa tekstowa. W tym czasie wystarczało posiadać jakąkolwiek stronę www, aby zaistnieć w sieci. Konkurencja w tym medium była na tyle nieduża, że promocja była bardzo łatwa.

Jak jest dziś? Dziś przede wszystkim zmianie uległa ilość osób, która posiadają dostęp do Internetu. Z roku na rok coraz więcej Polaków korzysta z tego medium. Przekonały się do niego nawet osoby starsze, które również nierzadko penetrują jego zasoby w poszukiwaniu interesujących produktów i usług. To spowodowało znaczny wzrost konkurencji. Nie wystarczy już posiadać jakąkolwiek stronę internetową, aby móc mówić o sukcesie w Internecie. Należy postawić na skuteczne i efektywne rozwiązania, które są w stanie przebić się do danej grupy docelowej. Bardzo ważna jest również kwestia samej promocji witryny web’owej. Bez niej tak naprawdę niewiele osób ma szansę na odwiedzenie strony internetowej. Największe zmiany zaszły chyba jednak w obrębie samych stron www. Dostęp do szybkiego Internetu sprawia, że mamy w tej kwestii ogromne pole do popisu. Warstwa tekstowa nie przeważa już nad grafiką (chociaż w ostatnim czasie kontent odgrywa znaczącą rolę w działaniach SEO), ale stanowi jej integralne uzupełnienie. Coraz więcej osób decyduje się na wykorzystanie do promocji swojej firmy strony internetowe tworzone za pomocą innowacyjnych technologii. Nikogo nie dziwią już zatem kreacje 3D produktów, media społecznościowe czy też multimedialne elementy. Strony www stały się zatem bardziej ciekawe i nowoczesne.

Ogromne możliwości dają współczesne opensource’owe systemy CMS takie jak WordPress, Joomla, MODx czy Zend. Tworzone na nich witryny internetowe są zazwyczaj responsywne (RWD) czyli przystosowane do urządzeń mobilnych (smartfony i tablety), mają szerokie możliwości rozbudowy, posiadają nieskończoną ilość wtyczek i modułów, dzięki którym implementacja nowych rozwiązań zazwyczaj nie sprawia większego problemu webdeveloper’owi. Możemy podłączyć chat online, zintegrować z mediami społecznościowymi (Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram), podpiąć API zewnętrznych systemów.

Internet stale ewoluuje co przekłada się na jakość jego zasobów. Już dziś powstają wersje stron internetowych przystosowane do wirtualnej rzeczywistości – Web VR. Uważamy, że to będzie przyszłość Internetu oraz szerokie pole do popisu dla agencji interaktywnych. Pozostało jedynie poczekać na pierwsze komercyjne projekty witryn VR – my już bacznie badamy rozwój tej technologii!