Tworzenie stron www – dobre praktyki

Profesjonalne tworzenie stron www diametralnie różni się od amatorskiego webmasteringu. Wielokrotnie można spotkać w sieci strony internetowe, które zamiast pozytywnie prezentować firmę, jedynie dostarczają podstawowe dane kontaktowe i pobieżnie opisują ofertę, nie wspominając o galerii zdjęć robionych …no właśnie, czym? Tego rodzaju strony www zazwyczaj służą tylko stałym Klientom, którzy potrzebują na szybko znaleźć numer telefonu do Pani Zosi, żeby złożyć zamówienie. Oczywiście z dwojga złego lepiej mieć taką stronę www niż żadną, ale też nie zawsze 😉

Na co zatem zwrócić uwagę podczas projektowania strony internetowej?

Funkcjonalność strony internetowej

Układ strony www powinien zapewnić odwiedzającemu intuicyjną nawigację i łatwość dotarcia do celu. Nie bez znaczenia stosowana jest zasada 3 kroków sugerująca, że użytkownik maksymalnie trzeba kliknięciami powinien znaleźć interesujące go informacje. W innym przypadku wyjdzie z naszej strony i pójdzie do konkurencji. Podczas tworzenia strony www warto wykonać makietę funkcjonalną UX, dzięki której można rozplanować schemat strony jeszcze przed etapem graficznym i programistycznym. Makieta jest interaktywna więc wszystkie interfejsy są klikalne i odzwierciedlają działanie projektowanej witryny.

Layout graficzny

Projekt graficzny powinien być przejrzysty i czytelny, nieprzeładowany grafiką, odpowiednio prezentujący atuty firmy i ofertę. To już nie te czasy, że im więcej flash’a i innych fajerwerków tym lepiej. W dniu dzisiejszym dobrze widziany jest minimalizm.

Przystosowanie do urządzeń mobilnych – responsywność RWD

Coraz większa liczba użytkowników korzysta ze smartfonów i tabletów. Trzeba wziąć to pod uwagę i zaprojektować stronę w wersji responsywnej zarówno pod system iOS jak i Android.

Optymalizacja SEO

Tworzenie strony internetowej z uwzględnieniem optymalizacji pod kątem wyszukiwarki Google przyniesie wymierne korzyści w postaci wyższych miejsc w wynikach wyszukiwania (SERP). Jest to bardzo istotne przy dzisiejszej konkurencji w niemal każdej branży. Ponad 97% internautów korzysta z wyszukiwarki Google, więc profesjonalnie wykonana strona internetowa musi być przygotowana zgodnie z wytycznymi SEO.

Odpowiedni dobór CMS

W zależności od przeznaczenia i funkcjonalności projektowanej strony www należy zadbać o odpowiedni dobór systemu zarządzania treścią CMS. Najczęściej stosowanym CMS’em na świecie jest WordPress ze względu na intuicyjność i łatwość implementacji oraz dostępność kilkudziesięciu tysięcy wtyczek dających ogromne możliwości funkcjonalne.

Integracja z mediami społecznościowymi

Podpięcie na stronę internetową Facebook’a, Twitter’a, Instagram’a czy LinkedIn jest również bardzo istotnym elementem komunikacyjnym z użytkownikiem. Większość z nas korzysta z portali społecznościowych – podobnie marki. Firmy, które prowadzą profil np. na Facebook’u są postrzegane po prostu profesjonalniej oraz mają możliwość szerszego kontaktu z odbiorcami.

Powyższe kilka punktów może zaważyć na tym czy nasza strona internetowa pozyska dla nas Klienta czy nie oraz jak będziemy postrzegani przez odwiedzających. Warto zastanowić się nad wyborem między jakością a ceną zaproponowaną przez projektanta stron www.