Tokeny jako narzędzie marketingowe

Jesteśmy świadkami przełomu technologicznego jakim jest blockchain czyli zdecentralizowany i rozproszony system bazodanowy. Polega na przechowywaniu informacji o transakcjach, jednak nie na zcentralizowanym serwerze jak dotychczas, lecz na wielu komputerach rozproszonych w sieci. Jednym z głównych następstw technologii blockchain jest powstanie kryptowalut i tokenów. W tym artykule skupimy się właśnie na tokenach oraz możliwościach jakie daje ich wyemitowanie.

Tokeny są cyfrową jednostką wartości, którą tworzy organizacja, aby samodzielnie zarządzać swoim modelem biznesowym i umożliwiać użytkownikom interakcję z produktami, jednocześnie ułatwiając dystrybucję i wymianę nagród oraz korzyści wszystkim zaangażowanym. Taką definicję opracował William Mougayar, autor książki „The business blockchain”. Tokeny, w zależności od potrzeby i przeznaczenia, pełnią rolę użytkową, rozliczeniową, marketingową oraz inwestycyjną.

Główne zastosowania tokenów:

  • ICO (Initial Coin Offering) – społecznościowa zbiórka kapitału służąca do sfinansowania danego projektu
  • marketing tokenowy – wykorzystanie tokenów jako narzędzia marketingowego (punkty lojalnościowe, nagrody w konkursach, programy partnerskie, systemy motywacyjne)
  • rozliczenia – płatność za dostęp do określonych zasobów, np. w systemach IT
  • odzwierciedlenie stanu posiadania aktywów, np. akcji w spółce

ICO czyli Initial Coin Offering jest młodą ale bardzo skuteczną formą pozyskiwania kapitału potrzebnego na rozwój startupu lub konkretnego projektu. Polega na wyemitowaniu tokenów oraz ich sprzedaży za inną kryptowalutę, zazwyczaj Ethereum i Bitcoin. Kwoty uzyskiwane w procesie ICO sięgają często dziesiątek milionów dolarów. W 2018 roku wszelkie rekordy bije Telegram – podczas ICO zebrał już prawie 2 miliardy dolarów.

Marketing tokenowy inaczej zwany kryptomarketingiem jest innowacyjną formą promocji, która coraz częściej jest stosowana przez firmy, marki oraz indywidualne osoby np. artystów, sportowców, celebrytów oraz polityków. Polega na wyemitowaniu tokenów firmowych lub personalnych celem wykorzystania ich jako nagrody lub gratyfikacji za wykonanie konkretnej akcji np. wzięcia udziału w konkursie, udostępnienia materiału reklamowego w mediach społecznościowych czy zakupu danego produktu. Ciekawym a zarazem bardzo motywującym zastosowaniem tokenów jest przekazywanie ich pracownikom jako nagrodę za osiągnięcia.

Tokeny mogą pełnić także funkcję rozliczeniową, czyli być sposobem płatności za dostęp do określonych zasobów np. systemów informatycznych, abonamentowych aplikacji SaaS, materiałów edukacyjnych i rozrywkowych. Coraz częściej możemy spotkać również możliwość zapłaty danymi tokenami za produkty bądź usługi konkretnej firmy.

Kolejnym zastosowaniem tokenów jest odzwierciedlenie stanu posiadania np. akcji w spółce. Tokenizacja może dotyczyć także nieruchomości i innych dóbr zbywalnych. Odzwierciedla wartość posiadanych aktywów. Są to tzw. tokeny security, które w wielu krajach nie do końca zostały uregulowane prawnie i niejednokrotnie uznawane są za papiery wartościowe, czyli podchodzą pod restrykcyjne regulacje obowiązujące rynek finansowy.

Tokenizacja daje bardzo duże możliwości cyfryzacji biznesu, dostępu do kapitału oraz zastosowania w marketingu. My już posiadamy swoje Vertes Coiny, które już niedługo będzie można zdobyć w licznych konkursach i wymieniać na nasze produkty, usługi oraz dedykowane nagrody. Będzie można je również trzymać czyli HOLD’ować – kto wie ile będą warte w przyszłości!